Hans en Fosse 

CrossFit woordenboek

Zijn voor jou de afkortingen en CrossFit-termen ook net Chinees? Deze lijst zal je helpen om als een echte pro over te komen.

Heb jij al eens een CrossFit les gevolgd of ben je van plan de box (de plek waar je aan CrossFit doet) in te gaan? Dan kan dit woordenboek zeker van pas komen. Je zult merken dat je zonder research naar de benamingen er de eerste paar lessen niks van begrijpt - oké na tien keer vragen aan de trainer wel, maar hij moet natuurlijk nog wel aan zijn les toekomen.
 
Als je een echte CrossFitter wilt worden is het noodzakelijk om de taal der CrossFit écht te beheersen. Het is namelijk erg handig als je tijdens de WOD (workout of the day) weet welke oefening je moet uitvoeren én op welke manier.

Algemene termen:

Box:
De gym/ruimte waarin CrossFit wordt beoefend

Barbell:
Stang waaraan gewichten hangen waarmee je gaat liften

Buy-in:
Je mag pas aan de workout beginnen nadat je deze opdracht hebt voltooid (bijv. 20 Burpees, 400 m run etc.)

Buy-out:
Voordat je workout afgerond is, moet je deze opdracht voltooien (bijv.
100 Double-Unders)

CFT:
CrossFit Total - benchmark workout

W-up:
CrossFit warming-up - de warming-up binnen CrossFit

Gym:
Gymnastics

Oly:
Olympic Weightlifting

DNF:
Did not finish -  je kon de workout niet afmaken binnen de tijd

DNS:
Did not start - je kon de workout niet starten wegens welke reden dan ook (ook: Missing in Action of AWOL: absent without leave)

GPP:
General physical preparedness - algemene fysieke paraatheid

No-Rep:
Als een oefening niet volgens de van te voren bekende bewegingsstandaard wordt uitgevoerd, dan is dit een no-rep

PR:
Personal record - persoonlijk record (ook: PB: personal best)

Rep:
Repetition - herhaling

1RM:
Repetition max - maximaal gewicht op één herhaling dat je kan liften

Rx:
as prescribed - zoals voorgeschreven, je hebt de workout precies gedaan zoals beschreven of aangegeven

Scaled:
In een workout
doet iedereen hetzelfde door het schalen van workouts naar je persoonlijke fysieke vaardigheden. Elke WOD is ongelimiteerd te schalen zodat iedereen, ongeacht welk fitness level je hebt, een workout kan doen die past bij zijn niveau

Set:
Aantal herhalingen

Snag:
Specifieke oefening of WOD die je vreselijk vindt om te doen of waar je niet zo goed in bent. We weten niet waar de term vandaan komt, maar we weten wel dat iedereen er een heeft! Door CrossFit leer je je zwakke punten kennen, ga je ze onder ogen zien en ga je keihard werken om deze punten te verbeteren

WOD:
Workout of the day -  workout van de dag

FUBAR:
F-ed up beyond all recognition- Ik was FUBAR na die workout

DB:
Dumbbell

KB:
Kettlebell

21-15-9:
Specifiek rep schema voor workouts
   
Benchmark WOD’s:
Workouts die regelmatig terugkeren om vooruitgang meetbaar te maken

The Girls:
B
enchmark workouts die zijn afgeleid van de naamgeving van orkanen. Deze "benchmark" workouts zijn trainingen die eens in de zoveel tijd terugkomen en je de mogelijkheid bieden om te zien of je progressie geboekt hebt

The Heroes:
Workouts ter ere van overleden soldaten/militairen in dienst. In tegenstelling tot de "Girls" zijn de "Heroes" vaak lange workouts met de bedoeling om je fitheid te testen

Verschillende formats van workouts:

AMRAP:
As Many Rounds As Possible - waarbij het doel is zoveel mogelijk herhalingen (rondjes) binnen de tijd te behalen.

AFAP:
As fast as possible - de workout in zo'n kort mogelijke tijd afronden

EM:
Every minute. Gedurende een aantal minuten voer je iedere minuut een aantal reps van een oefening uit

EMOM:
Every minute on the minute. Gedurende de even minuten van de workout voer je een aantal reps van een oefening uit en gedurende de oneven minuten van de workout voer je een aantal reps van een andere oefening uit

Chipper:
Een workout met meer dan vier verschillende oefeningen

Metcon:
metabolic condition - intensieve workout op conditie

RFT:
Rounds for time - een aantal oefeningen die je zo snel mogelijk moet uitvoeren op tijd

Tabata:
Hele intensieve workoutformat van 20 seconden werk en 10 seconden rust voor een gegeven aantal sets en oefeningen

Verschillende manieren om oefeningen uit te voeren:

BW:
Bodyweight - het gewicht voor de oefening is hetzelfde als je lichaamsgewicht

A2G Squats:
ass to the grass -  een Squat zo diep mogelijk uitvoeren

C2B Pull-Ups:
Chest to Bar - de oefening moet met je borst tot de bar worden uitgevoerd

OH:
Overhead - boven het hoofd

Hang position:
Positie iets boven kniehoogte

High-hang position:
Positie net onder heuphoogte

TNG:
Touch and go - hierbij doe je een aantal barbell herhalingen na elkaar,waarbij de barbell telkens heel kort de grond raakt

Full:
Inclusief Squat (bijv. Full Snatch)

Pause:
Oefening wordt gepauzeerd op een bepaalde positie

Tempo:
Oefening wordt met een bepaald tempo uitgevoerd

Strict:
Beweging moet strict (zonder kipping heupbeweging) worden uitgevoerd

De oefeningen:

BJ:
Box Jump

PU:
Pull-Up of Push-Up

SQ:
Squat

BS:
Back Squat

FS:
Front Squat

OHS:
Overhead Squat

Pistol:
One-legged Squat

BP:
Bench Press - bankdrukken

C2:
Concept to rowing machine - de roeimachine

Assault Bike:
Satan’s tricycle

Ski-erg:
Ski ergometer

C&J:
Clean & Jerk  - olympic weightlifting oefening waarbij het gewicht vanaf de grond naar de schouders en naar de overhead positie wordt gebracht

Snatch:
Olympic weightlifting oefening waarbij het gewicht vanaf de grond in één vloeiende beweging naar overhead positie wordt gebracht

DL:
Deadlift

DU:
Double-Unders – per sprong gaat het springtouw twee keer onder je voeten langs

TU:
Triple-Unders - per sprong gaat het springtouw drie keer onder je voeten langs

GHD:
Glute Ham Developer - toestel specifiek bedoeld om gluteus en hamstrings te trainen, maar waarbij je ook GHD Sit-Ups en bijv.
Back/Hip Extensions kunt maken

HSPU:
Handstand Push-Up

KBS:
Kettlebell Swing

AKBS:
American Kettlebell Swings- kettlebell swing tot overhead

RKBS:
Russian Kettlebell swings- kettlebell swing tot ooghoogte

TGU:
Turkish Get-Up

TTB/T2B:
Toes to Bar - tenen naar de bar

KTE/K2E:
Knee to Elbows - gymnastische beweging waarbij je hangend aan een pull-up stang vanuit volledig uitgestrekte positie met je knieën je ellebogen moet aantikken

Kipping:
Variatie op de Pull-Up, waarbij je een schommelende beweging maakt met als doel, snellere Pull-Ups en groter volume

MU:
Muscle-Up

PP:
Push Press - een gewicht van je schouders tot boven je hoofd tillen

RC:
Rope Climb - touwklimmen

RD:
Ring Dip

SDHP:
Sumo Deadlift High Pull - een soort Deadlift, maar hier trek je het gewicht explosief door tot sleutelbeenhoogte

SLDL:
Stiffed Leg Deadlift

WBS:
Wall Ball Shots- met een zware bal in je handen maak je een squat en vervolgens gooi je, terwijl je opstaat, de bal hoog tegen de muur

WL:
Walking Lunge - met één voet stap je naar voren en buig je je benen totdat je achterste knie de grond raakt