Hans en Fosse 

9 functional movements

De functionele beweging vormt de basis voor de technieken en oefeningen die CrossFit typeren. Een functionele beweging heeft de capaciteit om zware lasten over een lange afstand in een zo kort mogelijke tijd te verplaatsen (‘LLLDQ’ = move ‘Large Loads at Long Distance Quickly’).

In het dagelijks leven zorgen functionele bewegingen ervoor dat we ons kunnen verplaatsen. Zowel in het dagelijks leven als in de trainingen van CrossFit moeten we lopen, springen, hurken, bukken, boven de macht tillen etc. Het verschil tussen beide is dus niet groot. Een groot voordeel van fysieke training is dat de neuro-endocrine respons wordt getriggerd, wat de fysieke belastbaarheid op dat betreffende aspect doet toenemen. Dit komt vervolgens ten goede aan ons functioneren in het dagelijks leven.

 

CrossFit onderscheidt de volgende 9 functionele (basis)bewegingen:

Afbeelding 2a

                                                                                                     Met dank aan CrossFit Inc.

 

CrossFit stelt dat een functionele beweging aan de onderstaande 7 voorwaarden moet voldoen:

  1. De beweging moet natuurlijk zijn.
  2. De beweging moet de grote motorunit in de musculatuur activeren (= Unit Motor Recruit Pattern).
  3. De beweging moet essentieel voor het dagelijks leven zijn.
  4. De beweging moet veilig zijn.
  5. De beweging is samengesteld (dus niet geïsoleerd).
  6. De beweging wordt ingezet vanuit de romp naar de armen en/of benen.
  7. De beweging heeft de capaciteit om zware lasten over een lange afstand in een zo kort mogelijke tijd te verplaatsen.